Gennemprøvet teknologi

EagleBurgmanns innovative DiamondFace coating som anvendes på væskesmurte akseltætninger, har opnået fremragende resultater selv under ekstreme forhold, og mere end 6.000 mekaniske akseltætninger med denne teknologi er blevet installeret på verdensplan. DiamondFace teknologien er blevet kontinuerligt optimeret til brug på de brede siliciumkarbid glideflader i kompressortætninger, i samarbejde med Fraunhofer Institut für Schicht- und Oberflächentechnik (IST) i Tyskland. Dermed tilbyder EagleBurgmann en hidtil uset fordel i form af driftssikkerhed og ydeevne under alle kompressorens driftsforhold hvor DGS tætningernes glideflader kan komme i kontakt med hinanden. Kompressorer anvendes inden for olie- og gasproduktion, gastransport og opbevaring, luftseparationssystemer, raffinaderier, petrokemisk og kemisk industri samt i mange andre segmenter.

Beskyttelse under kritiske driftsforhold

Praktisk erfaring har vist at vanskelige driftstilstande - såsom *turning, ratcheting og hyppige coast-down intervaller, hvor kompressoren kører i timer, dage eller endda måneder ad gangen ved hastigheder under tætningsfladernes tærskel for lift-off, eller uden for driftsgrænserne for nutidens gas seal teknologi - slet ikke er ualmindeligt forekommende. Tætningsfladerne på DGS tætninger er primært designet til berøringsfri drift, derfor kan vedvarende kontakt i perioder, udsætte tætningsfladerne for slid. Dette kan i sidste ende skade tætningsfladerne og forårsage tætningssvigt, hvilket igen fører til kompressor nedetid.
Der opnås nu et plus i form af driftssikkerhed og ydeevne ved at coate gastætningernes strukturerede tætningsflader med et fuldt sammenhængende lag af krystallinsk diamant med en præcist defineret tykkelse. Under drift giver DiamondFaces en effektiv beskyttelse af tætningsfladerne mod slid og skader. Den kemiske binding mellem diamant og siliciumkarbid skaber en ekstremt robust belægning, som ikke ændrer tætningsfladernes lift-off kapacitet. Dette reducerer markant risikoen for at kompressortætninger bliver beskadiget eller fejler under turning, ratcheting og hyppige coast-down intervaller, eller under ikke optimale kompressor driftsbetingelser.

 

* Turning refererer til, når kompressoren kører meget langsomt ved lave omdrejninger (cirka 0,2…1 min-1), f.eks i standby mode. I dette tilfælde er tætningsfladerne - som normalt kun er designet til at håndtere turning mode i en bestemt tid - i konstant kontakt. Længere perioder med drift i denne tilstand medfører ekstra slid, som i sidste ende fører til skader på tætningsfladerne. Ratcheting: Akslen drejes 90 grader med jævne mellemrum for at forhindre deformation forårsaget af termiske påvirkninger. Der er fuld kontakt mellem tætningsfladerne, og dette medfører slid over tid. Coast-down beskriver den situation, hvor kompressoren under kontrollerede forhold kører langsomt ned over lang tid før det kommer til et stop. Når hastigheden falder til punktet hvor tætningsfladerne ikke længere har lift-off, er der konstant kontakt mellem tætningsfladerne, hvilket medfører slid og beskadigelse af tætningsringene.

Fordele ved denne innovative coating teknologi:

  • Fremragende termisk konduktivitet
  • Optimal kemisk resistens
  • Levetid mangedoblet
  • Vedligeholdsintervaller forøget til mindst 10 år
  • Betydeligt reducerede lifecycle costs
  • Ekstrem hårdhed og uovertruffen beskyttelse mod slid
Nyhedsbrev

Excellence in Practice

With our free e-mail newsletter „Excellence in Practice“, you will receive first-hand information about current products, services, references and worthwhile industry insights.